söndag 16 januari 2011

Din vision avgör hur mycket du kan lyfta

Enligt hanböckerna om att starta företag ska man ha en vision för sitt företagande. Jag instämmer i det. Man behöver en vision både som ledstjärna och drivkraft i en verksamhet.  Vad är då en vision? En vision är inte bara ett långsiktigt mål, det är det innersta som står till grund för en verksamhet, det som ger verksamheten en mening. Tänk till exempel på Ikeas vision: En bättre vardag för de många människorna. Det är fundamentet för Ikeas affärsidé och har i över femtio år motiverat tusentals människor i Ikeas verksamhet och gett deras insats en mening utöver att det ger dem en inkomst. Ikeas vision ger riktlinjerna bland annat för att utforma sortimentet, prispolitiken, personalpolitiken mm, detta samtidigt som känslan av att bidra till något bra ger människorna i verksamheten energi och glädje.

Betyder det att du inte kan driva företag om du inte har en vision? Det tycker inte jag. Du ska inte heller våndas om du ännu inte hittat din vision. Min gissning är att Ingvar Kamprad fick fundera länge på sin vision för Ikea. Men viktigt är det, tycker jag, att fundera ut hur din verksamhet ska bidra till en bättre värld. Det avgör hur mycket du får kraft att lyfta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar