Jag var för något år sen på ett ledarskapsseminarium som anordnades av Ledning & Ledarskap (http://www.ledningochledarskap.se/) och fick lära mig att man kan kartlägga människornas egenskaper efter deras kontrollbehov och deras sociala förmåga. Om man graderar kontrollbehov respektive social förmåga i högt till lågt och kombinerar dessa två egenskaper med varandra får man fram fyra grundtyper eller beteendestilar:
- Högt kontrollbehov och hög social förmåga: den expressive, den som ofta kallas driver
- Låg kontroll behov och hög social förmåga: den stödjande eller vårdande. Den som vill få laget att må bra för att själv må bra
- lågt kontrollbehov och låg social förmåga: analytikern
- Högt kontrollbehov och låg social förmåga: producenten eller projektledare. Den som fokuserar på resultat.
Det finns inte någon beteendestil som är ”bättre” än någon annan. Och alla fyra stilar behövs i olika kombinationer beroende på situation och mål för att utveckla ett framgångsrikt företag. Forskningen har dessutom etablerat att framgångsrika företagsledare finns jämt fördelade över de fyra beteendestilarna. Det finns alltså lika många framgångsrika ledare med varje beteendestil. Eller alternativt utryckt, beteendestil är inte någon framgångsfaktor. Jag drar vidare slutsatsen att man inte föds till ledare utan man skolas eller skolar sig till ledare. Vilka färdigheter ska man då besitta för att bli en framgångsrik företagsledare? I ett kommande blogginlägg kommer att ge mitt svar på den frågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar