Jag coachar några entreprenörer per telefon. Det är personer som jag träffat förr och som har sina företag långt borta. Det sparar mycket tid och det fungerar riktigt bra . Jag fick då idén att starta en ny tjänst: ”Affärscoachen på telefon”. Budskapet är: ”Du har ett problem och ingen att tala med”. Du ringer mig, jag aktivlyssnar och hjälper dig att få struktur, perspektiv och handlingskraft. Jag har annonserat om tjänsten på min hemsida http://www.resultatcoaching.se/ men ingen ringer. Hjälp mig att förstå varför. Jag är övertygad om att det finns en hel del företagare därute som inte har någon att prata med. Det är alltså inte på grund av att det inte finns ett behov. Och trafiken på min hemsida är kanske inte jättehög men visst får jag en hel del besök. Skicka gärna dina tankar om detta.
Jag tror det beror på att det är en ganska liten andel som hoppar på en sådan tjänst. Du behöver kanske ha 100 besökare med behovet innan 1 ringer. De flesta avvaktar nog på samma sätt som i verkliga livet. / JF
SvaraRaderaVad tror du då man skulle kunna göra för att minska på motståndet? Pierre
SvaraRaderaProblemet jag ser det är att det nog är ganska många av dessa som inte fattar att de behöver tjänsten, att de inte förstår att det finns de som kan hjälpa dem med de behov de har.
SvaraRaderaDessutom, kanske är det så att flera av de som ingår in målgruppen ser det som ett nederlag att behöva ta hjälp då de trots allt borde de det som att det är något som kan få de att utvecklas och må bättre som företagare - ungefär som träning ?//EF
Du har en poäng. Och då vill jag passa på att säga att alla egentligen behöver en coach. Jag menar att vi alla har då och då behov av att dels få bekräftelse och dels testa idéer och tankar genom att diskutera med andra – eller bara prata till någon som lyssnar. Det finns alltså inte någon anledning att känna sig mindrevärdig för att man behöver en bollplank.
SvaraRaderaDäremot vill man kanske inte tala med någon som man inte känner med tanke på att man vill känna trygghet att det som sägs inte sprids vidare eller används otillbörligt. Men om man har möjlighet att i telefonsamtalet förbli anonym – jag menar att man varken avslöjar sitt namn eller namnet på det företag där man jobbar - då kan man inte heller nås och därmed finns det inte någon risk att ta skada. Under sådana omständigheter tycker jag att den som använder tjänsten borde kunna känna trygghet i samtalet trots att han/hon inte känner mig. Vad säger du om det? Och ni andra vad tycker ni om det?
Avdramatisera, tillgängliggör (sänk insteget) och uppmana - samt det viktigaste av allt, visa på/locka med det gröna gräset på andra sidan och svara på frågan "vad kommer detta ge mig?"
SvaraRaderaSen tror jag man behöver vara tydlig med det monetära - vad kostar det och hur mycket kommer jag tjäna/spara på det..
/d
Pierre,
SvaraRaderaAnonymiteten har en nackdel som jag tror att Du har glömt. Om dessa personer är anonyma, vad är då Din uppsida i detta? Du kan inte fakturera om Du inte vet vem det är Du talar med ;-)
Däremot håller jag med, att det är viktigt att vara pedagodisk, att förklara vilka mervärden dessa företag får för detta, även om vissa av dem i flera fall kan vara ganska svåra att mäta rent konkret.
//EF
D,
SvaraRaderaMycket klokt sagt, tycker jag. Och det är en långsiktig uppgift att kommunicera vad man gör och vad det har för värde. Det som funkar bäst, tycker jag är att andra berättar vad det betyder för dem. Det blir självfallet mycket mer trovärdigt.
Pierre
EF,
SvaraRaderaHär är min betalningslösning för anonyma kunder: ”Vill du vara anonym, sätt då in 875 kronor (700 kronor + moms 175 kronor) på ResultatCoachings bankkonto SEB 5332 10 056 62 och ring sedan 0582-910 51. Vårt samtal blir begränsat till 20 minuter.” Det är en lösning som förutsätter låg frekvens. Jag är medveten att jag måste hitta på en annan lösning om efterfrågan tar fart.
Kundvärdet kan ta olika uttryck beroende på kundens situation men också förväntningar. Om du frågar mina kunder så får du höra svar såsom:
• ”Större klarhet. Jag förstod min situation bättre och jag kunde sedan lösa problemet själv”.
• ”Fokus, positiv energi, beslutskraft.”
• ”Jag fick bekräftelse att jag tänkte rätt. Det gav mig styrka och beslutsamhet”
Det var ett par exempel. Vad är detta värt? Jämför med 700 SEK för 20 minuter eller 2 100 SEK per timme.
Jag frågar också alltid om min kund är nöjd dvs ”Har du fått värde i relation till det du betaler”. Först då jag fått accept tar jag betalt.
Pierre