1. Utgå från kostnader: vilka kostnader är det som ska täckas och hur mycket ska min vinst vara?
2. Utgå från konkurrenternas priser: Hur vill jag profilera mig i konkurrensen? Ska jag liga högre därför att jag har en bättre produkt/tjänst eller ett starkare varumärke? Eller ska jag konkurrera med pris och lägga mig under?
3. Utgå från vad jag tror min tjänst/produkt har för värde för kunderna: Vad är det som min produkt/tjänst löser för problem åt kunderna och vad är min lösning värd för dem?
I praktiken vandrar man fram och tillbaka mellan de tre angreppsätten för att till sist komma fram till ett beslut om priset. Mycket handlar om psykologi och ”trial and error”. Här är ett tips om en liten bok som tacklar prissättningen av kreativa verksamheter inkl. tjänsteproduktionen på ett pragmatiskt sätt: Ta Betalt! Om prissättning i skapande branscher av Maria Österåker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar