torsdag 6 januari 2011

Ska du priskonkurrera?


Det finns inte någon anledning att konkurrera med pris om du har en unik produkt (eller tjänst). Eller hur?
Om du kan differentiera din produkt dvs bygga in egenskaper i din produkt som tydligt profilerar den mot konkurrenternas ska du alltså inte tänka på att priskonkurrera.
Kan du inte differentiera din produkt, ska du ställa dig frågan ”Kan jag långsiktigt och på ett lönsamt sätt konkurrera med pris?”
Att konkurrerar med pris och känna pengar långsiktigt är svårt. Det innebär att man ständigt ska leta efter billigare sätt att göra samma sak, att man utvecklar en företagskultur som premierar kostnadsmedvetenhet och sparsamhet, en kultur som innebär att man är hjälte enbart då man ständigt finner sätt att spara och skära ner kostnader. Det innebär också att rekryteringen ska fokusera på att hitta personer som kan bidra till denna kultur. Tänk på Ikea och Ingvar Kamprads sätt att kommunicera Ikeakulturen genom att leva som han lär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar