onsdag 12 januari 2011

Sveriges motvilligaste entreprenör

På ”Entreprenör”- sidan av Dagens Industri idag den 12 januari finns en artikel om entreprenören Anders Dernebo och hans produkt Jörnkängan. Han beskrivs som ”Sveriges mest motvilliga entreprenör” därför att han gör allt för att inte komma i kontakt med sina kunder! Hans grej är produktionen av ett begränsat antal kängor med unika egenskaper. Han har valt en livsstil. Han gör 1000 par kängor per år och vill inte göra fler. Och ingen marknadsföring gör han!

Utan att vara medveten om det och utan att det varit hans avsikt har Anders byggt ett starkt varumärke och hans produkter håller på att hypas på Internet. Som jag ser det finns det ett flertal aspekter som bidragit till det. Unika egenskaper, kvalitet, en story om produkten och mycket viktigt, tycker jag, att han en dag upptäcktes av en norsk handelsman som köper merparten av produktionen och marknadsför kängan. Och nu när folk upptäckt produkten och vill köpa den är den starkaste ”value driver” den begränsade tillgången.

Ett par kängor kostar ca 3 000 kronor. A propos tidigare blogginlägg om prissättning, vad tror du skulle hända om priset höjdes till 4 500 kronor? Skulle de 1000 paren gå åt ändå, tror du? Det tror jag! Dessutom tror jag att det högre priset skulle bidrag till att ytterligare stärka varumärket.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar