onsdag 9 februari 2011

Affärsmöjligheter till följd av matskedjornas maktmissbruk


Det står i nyheterna i dag att Coop slutar sälja Carlsberg. 48 produkter såsom Pripps Blå och Ramlösa plockas bort från sortimentet motsvarande en omsättning hos Carlsberg på 150 miljoner. Coop vill ha lägre priser och Carlsberg vill inte ge sig. Två giganter bryter arm med varandra. Vad betyder det närmast för mig som konsument? Kommer detta att innebära att jag så småningom får betala mindre eller mer för en öl? Eller ska jag handla någon annanstans om jag vill dricka en Pripps Blå? Eller ska jag välja Spendrupalternativet med konsekvensen om många gör så att Spendrups varumärke stärks? Vi får se. Jag tänker egentligen på de stora matkedjornas väldiga makt. Det är frågan om detta är så sunt. Alla leverantörer har inte Carlsbergs muskler att sätta emot. Jag skulle vilja säga att distributionskedjorna bestämmer vad vi får äta! Tänk på vad som händer med deras systematiska ersättning av producentmärken med private label. De gör helt klart inte detta för konsumenternas skull utan för att höja sin lönsamhet. En stor skara människor jämför priser och tar det som för dagen är det billiga alternativet utan att kanske reflektera vidare på vad som händer med priserna när antalet alternativ minskar. Men jag skulle vilja påstå att Matkedjornas maktmissbruk –  jag menar verkligen missbruk - urholkar deras varumärke långsiktigt. Jag tror att en stor grupp konsumenter retas av att inte längre hitta de produkter de vill ha och att alternativen som erbjuds i form av private label inte är tillräckligt trovärdiga. Jag tror att det tvingar dessa konsumenter att leta någon annanstans efter ”deras produkter”. Hallå där kreativa entreprenörer, här finns en öppning för att kläcka nya affärskoncept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar