söndag 6 februari 2011

Ett "enkelt" framgångsrecept

Egenskaper är viktiga men det finns inte några absoluta framgångsegenskaper, utan vilka egenskaper som bidrar mest till framgång beror på situationen och målet. Det var kontentan i mitt senaste blogginlägg. Men vad finns det mer än rätt egenskaper i rätt situation med rätt mål i ett framgångsrikt företag? Här är mitt svar på den frågan.
Jag har i fyra år jobbat som affärscoach med Robert och Richard Björk, Edekyl och Värme AB i Örebro. Edekyl blev gasellföretag 2010 (och blir det även 2011 eftersom de fortsätter växa med mer än 25% per år och har god lönsamhet). Vi träffas 6 gånger per år och går igenom hela företaget på fyra timmar. Vi kollar ekonomin, följer upp budget, diskuterar marknaden, aktuella problem och möjligheter och gör planer för den närmaste tiden.
Tillsammans är Robert och Richard drivande, resultatinriktade, vårdande och lagom analytiska. De är också oerhört kompetenta i sitt fack. Förutom deras egenskaper och kompetens vill jag lyfta fram två aspekter som utan tvekan bidrar till deras framgång. Det ena en absolut fokusering på tillväxt. Från första dan i vårt samarbete har de slagit fast att de vill bli stora för att göra skillnad. Den andra framgångsfaktorn är att de systematiskt och långsiktigt arbetar med sin företagskultur. Det betyder bland annat att tydligt kommunicera internt om företagets mål, att regelbundet informera om läget och att vara tydlig med förväntningar på var och en. Det handlar dessutom att motivera medarbetarna, att bry sig om hur alla mår, att ge positiv feedback och inte minst att markera betydelsen av effektiva processer och att uppmuntra till förbättringar.
Fokusering betyder att man koncentrerar sin energi på företagets mål och har styrka att säga nej till allt som inte bidrar till måluppfyllelse. Man ska alltså kunna säga nej till attraktiva möjligheter om det innebär en splittring av fokus. Fokusering är en gramgångsfaktor och det är något man kan lära sig!
Att arbeta för att utveckla en positiv företagskultur är också avgörande för långsiktig framgång tycker jag. En positiv företagskultur är en stark konkurrensfaktor. Och omvänt, en negativ, eller en svag företagskultur med otydligheter och brist på tranparens är en stor riskfaktor. Att arbeta med utvecklingen av en positiv företagskultur är också något man kan lära sig!
Framgång kan alltså kokas ner till ett ”enkelt” recept:
  • Kolla att dina egenskaper och ditt företagsläge passar ihop med det mål du har valt. Man kan också säga ”välj rätt affärsidé med den utgångspunkt du har”
  • Fokusera (undvik splittring av uppmärksamhet, energi och resurser)
  • Arbeta långsiktigt med utvecklingen av en positiv företagskultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar