För fyra år sen eller så startade jag en workshop i affärsutveckling. Målet var att företagsledare skulle få möjlighet att diskutera angelägna företagsfrågor och ta del av andras erfarenheter samtidigt som de tillförde sin egen kunskap och sina egna erfarenheter. Ett slags gruppbollplank eller en tankesmedja som vissa i gruppen kallar den. Gruppen består idag av tio medlemmar och träffas sex till åtta gånger per år. Oftast är vi 6 till 8 på mötena.
Det är uppenbart att workshoppen fyller ett behov, men dess framgång beror även på en särskild mötesdisciplin som i stort följer min gode väns Erhard Flecks Synergimetod® (www.hallbara.robertsfors.se/worddok/Synergi.pdf). Grundprincipen är ett ansvarstagande för den tid som var och en tilldelas genom en enkel förhandlingsprocess. Praktiskt går det till så att deltagarna anger sin fråga och den tid han eller hon vill ta i anspråk av mötets tillgängliga tid, som är två timmar. Om tidsanspråken överskrider den tillgängliga tiden sker det en förhandling om hur anspråken ska bantas. Var och en är sedan bunden av en tidsöverenskommelse och var och en är garanterad den individuellt tilldelade tiden. Ansvar för tiden tar bort konkurrensen mellan deltagarna och leder till en absolut fokusering på frågan som för tillfället diskuteras. Det har visat sig att metoden, som är mycket enkel, frigör oanat mycket energi till gagn för det värde som var och en bidrar till att skapa och samtidig får.
Eftersom alla i gruppen är erfarna företagare är vår workshop ett kraftfullt verktyg för att under kort tid belysa varje frågeställnings mångsidighet och de olika lösningsmöjligheterna. Våra möten är oerhört värdefulla. Gruppen är fulltallig och kan inte ta emot flera medlemmar, men om du är tilltalad, anmäl dig till mig. Är intresset tillräckligt stort är jag villig att starta ytterligare en workshopgrupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar