Precis som jag förberedde mig att skriva om det stora värdet för Saab att ha anställt den australienska bloggaren Steven Wade som ansvarig för sitt varumärke i sociala medier kommer beskedet att Jan Åke Jonsson slutar som VD. Det tvingar mig att skifta fokus och reflektera om känslan som detta väcker i mig. Att Jan Åke Jonsson lämnar företaget är, tycker jag, ett allvarligt bakslag för varumärket i det läge som Saab befinner sig i. Jan Åke Jonsson som visat ett otroligt ledarskap under hela Saabs kristid står enligt min menig för en betydande del av trovärdigheten i företagets långsiktiga överlevnad. Att han nu slutar skapar en förödande osäkerhet i ett läge där anställda, finansiärer, media och marknaden behöver så väl en solid vision att tro på som tydliga framsteg som pekar på att företaget är långsiktigt livskraftigt. Jag anser alltså att Jan Åke Jonson har haft en avgörande betydelse för Saabs varumärke och att tydligheten i hans ledarskap hittills varit en absolut framgångsfaktor.
Jag tycker att det senaste händelseförloppet i Saab känns som ett bra tillfälle att reflektera om ledarskap. Jan Åke Jonson är en förebild och hans resa hittills inspirerar. Vad tycker du?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar