söndag 29 maj 2011

När bidrar CSR insatser till att stärka ditt varumärke?

Jag samtalade nyligen om socialt ansvar (CSR, Corporate Social Responsibility) med några vänner. Frågan var ”vad är effekten av att företag stöttar sociala projekt på uppbyggnaden av deras varumärke?”

Det har nästan blivit mode att framgångsrika företag deltar i sociala utvecklingsprojekt eller skänker pengar till välgörenheten. Exemplen är många. Här är ett par stycken som jag stöt på utan att särkilt leta. Tele 2 angav tills nyligen att de stötte Bris men skriver nu på sina fakturor att de stödjer socialt entreprenörskap genom ”Playing for Change”, ett projekt initierat av Kinnevikkoncernen. Jag återkommer till detta projekt alldeles strax. Dandywear stöttar Business2Help . Säljgurun Max Söderpalm anger i sitt veckobrev att hans företag satsar på skolor för barnlösa föräldrar i Zambia. Atlas Copco stöttar olika projekt i utvecklingsländer. Listan kan nästan göras hur långt som helst.

Och det är väldigt bra att allt detta sker. Det bidrar till positiv utveckling och minskar lidandet i världen. Utöver känslan av att göra något gott för världen hoppas företagen att informationen om deras samhällsinsatser ska bidra positivt till utvecklingen av deras varumärke. Min hypotes är att den effekten är ringa, om samhällssatsningen inte tydligt är relaterad till eller till och med intimt invävt i företagets verksamhet.

Här är ett exempel av vad jag menar:

Anitta Roddings ”The Body Shop” blev känt genom hennes engagemang för att få bort djurförsök i kosmetikbranschen. Hon fick allmänheten att engagera sig i frågan, nådde sitt mål och satte The Body Shop på kartan. Senare bidrog hon till utvecklingen i västafrikanska byar genom att samarbeta med byarnas kvinnor i att ta fram ingredienser till kosmetik. Hon betalde ett schysst pris för produkterna vilket fick igång byarnas ekonomi och finansieringen av viktiga utvecklingsprojekt. Att sätta igång med ett sådant projekt krävde ett helt annat engagemang än att skänka pengar. Samtidigt fick The Body Shop tillgång till de råvaror som behövdes. Berättelsen om hur det gick till och dokumentationen av den dynamik som skapades i byarna har gjort intryck på kunderna och utan tvekan bidragit till varumärket The Body Shops styrka.

Engagemang och känsla gör skillnad. Jag drar slutsatsen att Tele2 förstått detta när de nu går från att stötta Bris till att starta ett eget projekt, Playing for Change, som ”stödjer sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga”. Stödet består bl.a. av företagets personal rådgivning och coachning. Personalens delaktighet och engagemang bör, anser jag, skapa success stories som på sikt kommer att bidra till att stärka företagets varumärke.

Slutsats: Om du vill stärka ditt varumärke genom ett socialt engagemang utgå från din kärnverksamhet och vad du kan bidra samhället genom den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar